Posts Tagged ‘Louise Ellman’

BLACK AND WHITE

February 29, 2020

BBC_series_head_5b
ON THURSDAY, 20 February 2020 the Jewish Chronicle published an apology to the Liverpool Labour activist Audrey White.

The paper acknowledged that four articles published in February and March 2019 contained allegations that were untrue.

It agreed to pay damages and legal costs.

These payments add to the financial problems at the loss-making paper.

The settlement follows an intervention by Press Gang.

Audrey White asked us to review her case.

We prepared a report and sent it to the London law firm Bindmans, specialists in defamation law.

Bindmans wrote a pre-action letter to the Jewish Chronicle asking for damages, legal costs, an apology and an undertaking not to repeat the defamatory statements.

The Jewish Chronicle instructed solicitors and a settlement was reached.

Press Gang has been asked not to reveal the sums involved.

Audrey White said:

“I’m very grateful Press Gang took up my case.”

“In libel actions, the dice is loaded against ordinary people whose names have been blackened by powerful newspapers.”

“Organisations like Press Gang and Hacked Off really help to level the playing field.”

BBC_cover_08_b

BIAS
OUR INVESTIGATION into the Panorama programme was published on December 7 last year — five days before the general election.
It can be read here
Although it was an interim report, it found ten possible breaches of the BBC’s own Editorial Guidelines. 
We found Panorama guilty on nine counts and cleared it of one.
The programme broke the key BBC commitment to “achieving due impartiality”.
And failed to honour the BBC promise not to “knowingly and materially mislead its audiences.”
The BBC, of course, rejects these criticisms while Ofcom, the broadcasting watchdog which polices the Corporation, declined to investigate.
The Press Gang investigation continues … 

The offending articles were part of the Jewish Chronicle coverage of allegations made by supporters of the then Labour MP for Liverpool Riverside, Louise Ellman.

They claimed she was being bullied by left-wing members. 

The Jewish Chronicle claimed White was part of a left wing plot to “oust” Ellman.  

Similar allegations were repeated in the Panorama programme Is Labour Anti-Semitic? broadcast in July last year.

White was not named in the broadcast. 

But her settlement with the Jewish Chronicle casts doubt on some of the claims made in the programme.

The paper’s settlement follows a damning ruling on the White case by the press watchdog, Ipso.

Ipso was blunt:

… the publication’s conduct during Ipso’s investigation was unacceptable.

♦♦♦  

THE MOST serious allegation against Audrey White was that she had lied in order to join the Labour Party in 2015.

Jewish Chronicle Political Editor Lee Harpin claimed she’d been expelled in the 1980s as part of Neil Kinnock’s purge of Militant Tendency members.

When she joined the party in 2015, after Jeremy Corbyn was elected leader, Harpin said she’d given a false date of birth.

In fact, the Labour Party could find no record of anyone called Audrey White ever being expelled.

And when she joined the party in 2015 she had given her date of birth correctly.

It was only when she renewed her membership in August 2016 that she mistakenly entered an incorrect date.

However, this was ignored by Labour’s administration and her membership continued to record the correct date of birth.

cid:06BBF995-F204-415E-B236-24D6BE2780F4

AUDREY WHITE
AUDREY WHITE is a celebrated trades union and women’s rights campaigner. Her campaign against sexual harassment at a Liverpool fashion store in the 1980s led to a change in employment law. The story was made into a film, Business As Usual, starring Glenda Jackson. 

“What’s important to note here,” White told Press Gang, “is that elements in the Labour Party machine had access to the mistake I made with my date of birth in 2016 — and made it available to the Jewish Chronicle in order to smear me.”

A second allegation was that she was among “a group of militants who repeatedly interrupted” the MP Louise Ellman during a constituency meeting.

In fact, a partial recording of this constituency meeting — which took place on 22 February 2019 — shows this to be untrue.

Ipso noted:

… it was apparent … that the MP had spoken in a consistent and conversational tone; the crowd had not been ‘rowdy’ as alleged.

This allegation — that constituency meetings were disrupted —  also featured in the Panorama programme Is Labour Anti-Semitic?

Panorama reporter John Ware stated that “in the wake of Mr Corbyn’s election there was an influx of new members. Some wanted [Louise Ellman] out. Party meetings descended into chaos”.

“This is nonsense,” says White.

She added:

What actually happened is that there was a power struggle between Louise Ellman’s old guard, who were now in a minority, and the new members who wanted to change political direction.

Some members of the old guard mounted a campaign — making allegations of bullying and anti-Semitism — in order to try and keep control of the constituency party.

There were complaints of anti-Semitism at constituency meetings but not one of them resulted in any kind of disciplinary action. 

There were complaints of bullying at constituency meetings but, again, not one of them resulted in any kind of disciplinary action.

Lee Harpin also claimed Audrey White had “received a number of formal warnings … over allegations of bullying against” other Labour members.

In fact, there was just one — concerning a case which did not involve either Louise  Ellman or anti-Semitism.

Harpin said White had falsely claimed a councillor was under investigation by police for her treatment of a disabled pensioner suffering from cancer.

Ipso found that the councillor had, in fact, been investigated by police — confirming White’s claim.

However, Labour’s NEC issued a formal warning to White about this incident.

It said she had made a number of comments “regarding a separate resolved complaint within which you were not originally involved.”

It added that her comments “… have caused offence and may have damaged the Party’s reputation …”

Ipso said the Jewish Chronicle was unable to provide any evidence to back up its allegation that there had been other warnings.

All four of the Jewish Chronicle articles were written by the paper’s Political Editor, Lee Harpin. 

image

APOLOGY
THE FULL Jewish Chronicle apology states reads:
In February and March 2019, we published articles which made allegations about Mrs Audrey White, some of which were untrue.
We have already published the IPSO adjudication in relation to these articles and have agreed to pay a sum in damages to Mrs White and her legal costs.
We apologise for the distress caused.

Before joining the paper, he was a senior editorial figure at the Daily Mirror group.

Between 2006 and 2012 he was head of news at the People.

He was arrested in 2015 by detectives investigating phone hacking.

The CPS decided there was “insufficient evidence” to prosecute.

In the early 2000as he also worked for the News of the World when both Rebekah Wade and Andy Coulson were editors. 

Ipso found that Harpin’s Jewish Chronicle articles about Audrey White breached its Editorial Code. 

Ipso’s Complaints Committee ordered the paper to publish a summary of its ruling in the White v Jewish Chronicle case.

It added:

The committee expressed significant concerns about the newspaper’s handling of this complaint.

The newspaper had failed, on a number of occasions, to answer questions put to it by Ipso and it was regrettable the newspaper’s responses had been delayed.”

The Committee considered that the publication’s conduct during Ipso’s investigation was unacceptable.

The Committee’s concerns have been drawn to the attention of Ipso’s Standards department.

Following the ruling, the Jewish Chronicle removed all four articles from its online database.

♦♦♦  

THE SETTLEMENT comes at a difficult time for the Jewish Chronicle and its editor Stephen Pollard.

The White payment follows a £50,000 payment to the charity Interpal last year.

The Jewish Chronicle had falsely accused it of having links to terrorist activity.

These payouts are doing little to help the paper’s precarious financial position.

Circulation and advertising revenue are falling.

The weeklypaper no longer gives details of circulation but the last audited figures in 2018 showed just over 20,000 copies a week.

image

LIBEL PRONE
JEWISH CHRONICLE editor Stephen Pollard, 55, is no stranger to libel actions, many of them involving the portrayal of Muslims and Muslim organisations.
In 2008 he wrote a Spectator article attacking a conference on Islam, branding the organisers “fascist” and claiming the conference had “a racist and genocidal programme”. The magazine later apologised and paid libel damages.
Pollard’s stint as Jewish Chronicle editor has also seen some notable libel setbacks.
In 2012 the Chronicle paid substantial damages to the trustees of the Muslim charity Human Appeal International after it suggested the USA believed it was a terrorist organisation. It also falsely accused the charity of diverting donations to terrorist groups.
In 2019 the paper had to pay £50,000 in damages after falsely suggesting the Muslim charity Interpal had links to terrorist activity.
Photo: Jewish Chronicle 

More than 7,000 of these were free copies.

After posting a £91,000 profit in 2015, the Chronicle lost £460,000 in 2016, £1.1m in 2017 and £1.5m in 2018.

It also had a £2.6m black hole in its pension fund.

In June 2018 the paper was rescued by a consortium of unnamed donors.

Stephen Pollard wrote that “… the future of the paper has been secured …”

The paper’s auditors were less optimistic.

In the accounts for the year ended June 2018, they noted that the rescue package only allowed:

… the debts to the pension fund to be cleared and to fund the group’s activities until these become profitable.

They added:

These matters … indicate that a material uncertainly exists that may cast doubt on the group’s ability to continue as a going concern.

In February 2020 the paper announced it was merging with the weekly free-sheet, the Jewish News.

The Jewish News also has its financial problems.

In 2018 its balance sheet showed a negative worth of minus £1.5m.

Like the Jewish Chronicle, it’s also had to pay libel damages.

In February 2018 it lost an action brought by Baroness Warsi over a claim that she excused Islamic State terrorists.

The paper paid £20,000 in damages.

In August 2018 the paper’s foreign editor, Stephen Oryszczuk criticised the paper’s coverage of Jeremy Corbyn.

Oryszczuk told The Canary website:

Some of the phraseology I take a giant step back from, vicious personal phrases like ‘Corbynite contempt for Jews’ which is one step away from calling him a Jew hater.

It’s repulsive. This is a dedicated anti-racist we’re trashing.

♦♦♦  

Notes
1
The IPSO ruling, White v Jewish Chronicle is here.
2
This is the fifth instalment of the Press Gang series Is The BBC Anti-Labour?
The previous four articles are
— an introductory article: it can be found
here
— the second, BBC v Ofcom, is here
— article three, Indictment, is here
— the fourth, Scriptease, is here
In addition, an interim report has been published. It’s available
here.

♦♦♦
Published: 29 February 2020
© Press Gang
♦♦♦

DONATIONS

If you want to make a contribution towards the work of Press Gang, just click on the DONATE button.

Donate Button with Credit Cards

♦♦♦

CORRECTIONS
  Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY  If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

♦♦♦

 

 

BBC v Ofcom

November 2, 2019

Pride of Britain Awards - London

THE BBC have officially rejected all complaints against the Panorama programme Is Labour Anti-Semitic?

A spokeswomen told Press Gang yesterday: 

… the BBC Executive Complaints unit have now concluded their findings and have not upheld any complaints against the programme.

The Executive Complaints Unit (ECU) considered 49 cases, including one from the Labour Party.

In our last article Enter Ofcom that figure stood at 46.

On Friday, the BBC published its fortnightly bulletin which revealed that a further three cases had been rejected.

One of these is the Labour Party complaint. 

BBC_cover_08_b

ROGUE JOURNALISM
THIS IS the cover of the planned Press Gang report on the BBC’s rogue journalism. It’s similar to the one written by Press Gang editor Paddy French and Professor Brian Cathcart (a co-founder of Hacked Off) and published in June — Unmasked: Andrew Norfolk, The Times Newspaper And Anti-Muslim Reporting: A Case To Answer. Is The BBC Anti-Labour? will be published by Unmasked Books, price £10, at the end of November. Supporters are being asked to buy a copy in advance so it can appear before election day on December 12 — here’s the crowdfunder link. The plan is to have a demonstration outside the BBC and enough spare copies of the report to hand out to staff as they arrive for work.

Labour had branded the programme an “authored polemic” by veteran reporter John Ware.

It was “an overtly one-sided intervention in political controversy by the BBC,” the party said.

The BBC does not publish its findings but has previously said it “stands by its journalism and we completely reject any accusations of bias or dishonesty.”

A Press Gang investigation has found the programme biased and dishonest.

It was rogue journalism.

So serious a piece of rogue journalism that Press Gang is planning a crowdfunded report (see panel, left).

For nearly a century the BBC was the sole arbiter of whether it lived up to its lofty ideals.

But in April 2017 this self-regulation came to an end when the statutory broadcasting regulator Ofcom took over the role.

In our last article we revealed that 17 complainants have now taken their case to Ofcom.

They will be joined by the Labour Party. 

It’s Ofcom — one of the UK’s most powerful watchdogs — that will ultimately decide whether the Panorama programme lived up to the BBC’s high standards.

Ofcom also has its own Broadcasting Code  — a code based on the provisions of the 2003 Communications Act.

Ofcom will be a more rigorous judge than the BBC.

♦♦♦

THE BBC prides itself on its commitment to editorial integrity and accuracy.

In June 2019 — just one month before the Panorama programme — it published a new set of Editorial Guidelines.

This was the 7th edition of the key document that shapes the BBC’s approach to its journalism.

Chairman Sir David Clementi, a former banker, was emphatic:

… nothing is more important than the BBC’s reputation for independence, impartiality and editorial integrity … 

Director General Tony Hall was even more forthright:

It’s just a few short years since the term “fake news” entered our lexicon.

It’s now a weapon of choice used worldwide.

In a world of misinformation, our values have never been more important.

That’s why accuracy, impartiality and fairness are given such prominence in these Guidelines.

So, how was it that the BBC produced one of the most biased programmes in its entire history just a few weeks later?

♦♦♦

THE BBC’S Editorial Guidelines are crystal clear about the need for impartiality.

The introduction says the BBC is “committed to achieving due impartiality in all its output.”

The term ‘due’ means that the impartiality must be adequate and appropriate to the output, taking account of the subject and nature of the content, the likely audience expectation and any signposting that may influence that expectation.

It adds:

Due impartiality usually involves more than a simple matter of ‘balance’ between opposing viewpoints.

We must be inclusive, considering the broad perspective and ensuring that the existence of a range of views is appropriately reflected.

The Panorama programme’s view of the Jewish membership of the Labour Party on the issue of anti-Semitism came from one perspective.

This was the position of the Labour-affiliated Jewish Labour Movement (JLM).

At least 9 of the 22 people interviewed in the Panorama programme are, or have been, senior figures in the Jewish Labour Movement.

There may be more — Press Gang is attempting to establish the actual figure.

Reporter John Ware failed to tell viewers that these nine interviewees were JLM members.

WARE SCREENSHOT

JOHN WARE
THE AWARD-WINNING reporter has made no secret of his opposition to Jeremy Corbyn. He wrote in the magazine Standpoint in 2017 that the Labour leader’s “entire political career has been stimulated by disdain for the West, appeasement of extremism, and who would barely understand what fighting for the revival of British values is really all about.” He has strong connections with Britain’s Jewish community and his children were brought up in the Jewish faith. In 2015 he was awarded a Commitment to Media Award by the Women’s International Zionist Organisation for “being sympathetic to Jewish concerns.” 
Photo: BBC 

The Jewish Labour Movement believes anti-Semitism is a serious problem in the Labour Party.

In November 2018 it asked the Equalities and Human Rights Commission to investigate the Labour Party’s “institutional anti-Semitism”.

In April 2019 the group passed a motion of no confidence in Jeremy Corbyn over his alleged failure to deal with the crisis.

In the same month, JLM’s chairman Mike Katz made it clear the group would be selective in supporting candidates at the next general election.

“If you’re backing the leadership over the way they have handled anti-Semitism — then you’re absolutely not going to get our support,” he said.

Panorama failed to say that the JLM narrative is not the only one.

In fact, Labour’s Jewish membership is split over the issue of the scale of anti-Semitism in the party.

A different picture is provided by the pressure group Jewish Voice for Labour (JVL).

In a statement, JVL said:

… antisemitism regrettably exists in all areas of society, and needs to be guarded against. But the facts show that there is no more within Labour than outside, probably less.

And, despite the image fostered in the media, no party has been more rigorous than Labour in chasing it down.

The issue has been utilised by pro-Israel advocates, Jewish and otherwise, within the Labour Party and outside, in alliance with those in the media and political establishment who oppose Jeremy Corbyn’s left-wing leadership.

Despite representing several hundred Jewish Labour Party members, no representative of JVL, or any of the other groups which hold similar views, was heard in the Panorama programme.

The Editorial Guidelines go on to state:

Where our content highlights issues on which others campaign, we must take care not to endorse those campaigns, or allow ourselves to be used to campaign to change public policy.

By not revealing the influence of the Jewish Labour Movement in its programme, Panorama was effectively, if secretly, endorsing its campaign.

The Guidelines on impartiality also emphasise that there are particular requirements for what are described as “controversial subjects”.

A “controversial subject” may be a matter of public policy or political or industrial controversy.

The Guidelines advise that:

When dealing with “controversial subjects” we must ensure that a wide range of significant views and perspectives are given due weight and prominence, particularly when the controversy is active.

And the Guidelines go even further — introducing the concept of a “controversial subject” which is also a “major matter”.

The Guidelines say:

“Major matters” are usually matters of public policy … that are of national or international importance …

And they add:

When dealing with ‘major matters’, or when the issues involved are highly controversial and/or a decisive moment in the controversy is expected, it will normally be necessary to ensure that an appropriately wide range of significant views are reflected …

Allegations of widespread anti-Semitism in the Labour Party is clearly both a “controversial subject” and a “major matter”.

Panorama failed to “ensure that an appropriately wide range of significant views” were included in the programme.

In all these circumstances, it seems highly unlikely that the Panorama programme was not referred to senior management.

The fact that permission was given to extend the programme also suggests that senior managers — perhaps even Director General Tony Hall — were involved.

In other words, the Panorama programme was endorsed by the BBC at the highest level.

♦♦♦

The BBC Editorial Guidelines also insist on the need for “due accuracy.”

This commitment is fundamental to our reputation and the trust of audiences.

The term ‘due’ means that the accuracy must be adequate and appropriate to the output, taking account of the subject and nature of the content, the likely audience expectation …

The Guidelines require:

… all BBC output, as appropriate to its subject and nature, must be well sourced, based on sound evidence, and corroborated.

The BBC must not knowingly and materially mislead its audiences. We should not distort known facts, present invented material as fact or otherwise undermine our audiences’ trust in our content.

Did Panorama live up to those high ideals?

Take the allegation that Labour Party disputes investigator Ben Westerman personally encountered anti-Semitism in his inquiry into problems at the Liverpool Riverside constituency party.

Liverpool Riverside’s MP is Louise Ellman.

Panorama makes it clear that she is Jewish.

ELLMAN 3

LOUISE ELLMAN 
DAME LOUISE Ellman resigned from the Labour Party last month citing worries about anti-Semitism and opposition to Jeremy Corbyn as Leader. In 2019 the Jerusalem Post ranked her the world’s 23rd most influential Jew and the Times of Israel called her an “unabashed friend of Israel.” 
Photo: BBC

After Jeremy Corbyn was elected leader new members joined the party and there was inevitable friction between the old guard and the new members.

One of the newcomers was pensioner Helen Marks who is Jewish.

At the April 2016 constituency meeting there was a discussion about anti-Semitism.

Louise Ellman had said it was on the rise.

Marks suggested that any increase might be due in part to the actions of Israel over the Palestinian issue.

In making this remark, she had in mind a survey by the Community Security Trust which recorded a 500 per cent spike in anti-Semitism incidents following Israel’s actions in Gaza in 2014.

A few days later, an ally of Louise Ellman’s complained that this remark was anti-Semitic.

Labour held an investigation into what was happening in the constituency — and sent Ben Westerman from HQ’s disputes team to investigate.

In November 2016 Westerman interviewed Helen Marks who was accompanied by another elderly Jewish member known only as “R”.

“R” was present as a “silent friend” of Helen Marks.

(Press Gang knows the identity of “R” but has accepted her request to remain anonymous.)

In the Panorama programme reporter John Ware says of Westerman:

While interviewing one member he was confronted with the very anti-Semitism he’d been investigating.

Immediately after Ware’s comment, Ben Westerman told viewers:

WESTERMAN SCREENSHOT

BEN WESTERMAN 
THE LABOUR Party investigator sent to Liverpool to find out what was happening in Louise Ellman’s Riverside constituency. Although he claimed in the Panorama programme to have been the victim of anti-Semitism, his official Labour Party report did not mention the incident. Press Gang has attempted to contact Westerman — but he seems to have disappeared … 
Photo: BBC

We finished the interview, the person got up to leave the room and then turned back to me and said where are you from?

And I said what do you mean, where am I from ?

And she said I asked you where are you from?

And I said I’m not prepared to discuss this.

They said are you from Israel? 

What can you say to that?

You’re assumed to be in cahoots with the Israeli government, it’s this obsession with that that just spills over all the time into anti-Semitism.

Leaving aside the obvious question — how does asking if someone comes from Israel possibly be anti-Semitic? — there’s a more fundamental question.

Did this exchange actually happen?

A transcript of Ben Westerman’s interview with Helen Marks and “R” has since emerged.

There’s a section which is remarkably similar to the version Westerman gave Panorama — but with two important differences. 

One is that the exchange takes place during the interview.

And the other is that Israel is not mentioned. 

This is the exchange from the transcript.

Helen Marks to “R” : Ok. R, do you want to…?

R: No, I’m just curious cos I haven’t been in the Labour Party for very long and I certainly haven’t been to anything like this informal interview before, erm, so I’m just curious, just, like what branch are you in?

Ben Westerman (BW): I don’t think that’s relevant.

R: Oh, ok.

BW: I hope that’s ok — I’m sorry I just don’t think, I don’t think where I’m from is at all relevant to the investigation…

R: Yeah, I just, I just misunderstood, I thought the investigation bit about me not being a silent witness was…

BW: No, no it is, you’re more than welcome to ask questions, but I reserve the right to not answer them and I feel that’s a, that’s a question about my personal situation which I don’t think is relevant to the situation in Liverpool Riverside.

R: Oh. No, it might not be. Just but, it might be interesting.

BW: I’m, I’m not prepared to discuss my, my address, basically.

R: Mmm.

Despite the Editorial Guidelines requiring that reporting should be “well sourced, based on sound evidence, and corroborated,” John Ware accepted Westerman’s evidence at face value.

He doesn’t seem to have felt the need to check the story.

Helen Marks told Press Gang yesterday that no-one from Panorama contacted her to ask for her side of the story.

Ben Westerman was unavailable for comment. 

Yesterday, we asked John Ware, Panorama and the BBC to comment.

A spokeswoman told us: 

We will not be responding further than our statement which we have previously given you:

The BBC stands by its journalism and we completely reject any accusations of bias or dishonesty.

The Panorama programme explored a topic of undoubted public interest, broadcasting powerful and disturbing testimonies from party members who’d suffered anti-Semitic abuse.”

♦♦♦

FURTHER ARTICLES are in preparation. 

Support this campaign by clicking on the crowdfunded link here

♦♦♦

NOTE
1 Paddy French declares an interest in this issue. A life-long Labour voter, he joined the party after Jeremy Corbyn was elected Leader.
2 Much of this article is based on the work of others including The Canary, Electronic Intifada, Vox Political and Jewish Voice for Labour.
3  This article was amended on 8 December 2019 to include a statement from Jewish Voice for Labour. 

♦♦♦
Published: 2 November 2019
© Press Gang
♦♦♦

NEXT
INDICTMENT
PRESS GANG has asked Ofcom for permission to submit a complaint about the Panorama programme. No reply has yet been received. But in this article we lay out the skeleton argument for why we believe this edition of Panorama breached Ofcom’s broadcasting code over and over again.
(This was published on 8 December 2019, read it here.)

♦♦♦

CORRECTIONS  Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY  If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.